20. juli 2018 · Kommentarer inaktiverade för Leverans – en vital komponent i e-handeln · Categories: Okategoriserade

I e-handelssammanhang talar vi ofta om en revolution i kundernas köpbeteende och butikernas representation. En annan kategori företag som påverkas av e-handeln är de som erbjuder betalningar och finansiella upplägg, som till exempel Klarna, men den bransch som kanske är mest dold är leverans-/logistik-företagen.

Om vi funderar en aning på historiken förstår man att logistikföretagen genomgått en hisnande förändring. Man har historiskt hämtat varor från allt större producenter för att köra dem till handlarens lager, alternativt till stora köpcentra. Nu har vi plötsligt en värld där konsumenterna hittar varor över hela världen och förväntar sig att få dem hemkörda till porten, eller i andra hand; till ett närliggande utlämningsställe. En majoritet, cirka 70 %, lär förvänta sig max tre dagars leveranstid, men en växande andel kunder vill ha sin vara redan dagen efter order.

I takt med att köpbeteenden utvecklas, det är nu möjligt att beställa en udda vara som passar just mig, från andra sidan jordklotet, så koncentreras logistiken mot de största och internationella logistik-spelarna. Det gäller att ha koll på vad som gäller när produkter passerar gränser och snabbhet är som sagt en nyckelfråga lika mycket i internationell handel som i svensk handel. Hur ser framtiden ut? Då leverans, och en snabb sådan, är en konkurrensfaktor testar idag giganten Amazon framtidens leveransmöjligheter i form av obemannade drönare som levererar varor till kunder. Drönarna, kallade Octocopters, skulle kunna leverera paket på upp till 2,3 kilo 30 minuter efter att ordern placerats. Verklighet eller science fiction, Amazon tror att detta kan vara framtidens leveransmetod, men att det tar minst fem år att utveckla. Luftfartsmyndigheter världen över är i alla fall i process att godkänna obemannade drönare och varför skulle det inte vara lika naturligt med drönare i luften som små leveranstruckar på vägen?

15. januari 2018 · Kommentarer inaktiverade för Att tänka på när du ska handla kläder på nätet · Categories: Okategoriserade

Det är smidigt och roligt att handla kläder på nätet. Det är lätt att uppslukas av allt man kan köpa på grund av det stora och obegränsade utbudet. Därför kan det också vara lätt att glömma att tänka på vissa utav de tråkiga faktorerna vid ett köp. Här kommer en liten checklista från jhnsport.se:

  • Är det en välkänd affär? Om inte, testa att googla och se om den verkar trygg att handla ifrån.
  • Vad har affären för betalningsalternativ? Om man betalar med till exempel kreditkort ingår det en garanti om man aldrig får sin vara. Eller känner du dig inte trygg med att dela med dig utav dina bankdetaljer? Vilka betalningsuppgifter finns då att tillgå!
  • Vad kostar frakten? Och hur fungerar det om du vill returnera? En hel del affärer har både gratis frakt och gratis retur, för att de vill att man ska våga beställa hem saker för att prova dem, medan andra kan ta avgifter för detta. Speciellt om man handlar kläder från utlandet är det viktigt att kolla upp. Det är ganska vanligt att man själv får betala kostnaden för frakt om man vill returnera något. Inom Sverige är det generellt inte några höga summor, men har du köpt något från till exempel Kina kan det bli betydligt dyrare.

Kan du lita på att de beter sig korrekt om du vill reklamera en vara? Det är inte kul när man får hem något som är trasigt, som tappar färgen eller där sömmarna spricker första gången man tvättar det. Företag har plikt att återköpa defekta produkter, men hur det är i praktiken ser lite olika ut. Kanske får man vänta på sina pengar jättelänge eller så är det alltid en massa strul.

16. november 2015 · Kommentarer inaktiverade för Enskild firma · Categories: Bolagsformer

Att starta ett eget företag är något som många drömmer om. Att kunna lämna en anställning som inte känns helt tillfredsställande eller stimulerande för att istället kunna syssla med det man brinner för är något alldeles extra. Att kunna jobba för sin egen vinnings skull brukar utgöra den allra starkaste typen av motivation. Kanske är det förklaringen till att många egna företagare också blir mycket framgångsrika.

Att start ett företag är relativt enkelt. När man beslutat sig för vad företaget skall syssla med är det bara att registrera det hos Bolagsverket samt ansöka om att få F-skattsedel och momsregistrera företaget. Detta är den enkla biten – men för att lyckas med sitt företag krävs det en hel del mer än så. Självklart krävs det en stor arbetsinsats och ett helhjärtat engagemang men man måste också tänka längre än så. A och O är att ha en väl utarbetad affärsplan så att man vet vilka åtgärder och steg man skall vidta och när man skall göra dem. Som egen företagare måste man vara taktisk och ha en långsiktig plan då det är mycket svårt att expandera mycket och bli ett stort och framgångsrikt företag på alltför kort tid.

12. april 2015 · Kommentarer inaktiverade för E-handel över gränserna · Categories: Okategoriserade

Sökfunktionerna som erbjuds på nätet primärt via Google gör att det faktiskt är väldigt lätt att hitta varor långt utanför Sveriges gränser. De flesta som överhuvudtaget vill exportera erbjuder sina sajter på engelska, vilket gör det lätt för de flesta svenskar att handla där. Möjligheten att handla efter personlig smak har alltså blivit betydligt bättre i och med e-handeln, för självklart är det så att en detaljist i Sverige strävar efter att ta in artiklar som många gillar och som man vet kommer att gå åt. Många som handlar från exempelvis Kina gör det för att det är billigt och annorlunda. Hur kan det vara möjligt att handla billigt från Kina? Det som gör att det faktiskt är möjligt är den alltmer effektiva och världsomfattande distributionskapacitet som byggs upp i e-handels spår. De som provat att handla från Kina blir ofta överraskade över hur snabbt man också får sin vara, oftast inom ett par dagar.

Är man nu inte kund utan svensk e-handelsentreprenör är möjligheterna till gränsöverskridande handel ett fantastiskt sätt att vidga sin marknad utanför Sverige även om man är liten. Specifikt innebär det också att en udda eller nischad produkt internationellt ändå kan finna sin marknad. Många europeiska länder har en betydligt större befolkning än vi, så även en procentuellt liten kundkrets kan innebära en rejält större marknad för en svensk e-handel. Ett exempel är att 2,8 % britter som handlat svenskt motsvarar en breddning av marknaden med 2,5 miljoner kunder.

Alla sajter levererar inte till alla länder och ibland kan man bli besviken först i utcheckningsögonblicket. Leveranskostnaden kan bli något högre när man köper över gränserna, men det kan det ju vara värt; antingen för att varan ändå är så billig eller att den är unik och precis det jag ville ha. Tull kan ibland tillkomma utanför EU, och denna kostnad kan ibland bli ganska hög. Det är inte alltid man får veta innan hur stor denna kostnad blir utan kanske bara att den tillkommer. Det kan vara värt att leta efter en specifik vara bland de europeiska sajterna då det ibland är så att samma produkt erbjuds från till exempelbåde USA och Storbritannien.

Här kan du läsa mer om dagens e-handel över gränserna

12. mars 2015 · Kommentarer inaktiverade för Kundomdömen (reviews) är det nya se-och-känn · Categories: Okategoriserade

Näthandel blir allt mer populärt. Hela 92 % av svenskarna har någon gång näthandlat! Vanligast är det att handla hemelektronik samt böcker, och i botten hittar vi dagligvaror. Kring 40 % har handlat kläder på nätet trots att det innebär en svårighet att inte kunna prova kläderna. Att det ändå är så många som vågar beror troligtvis på att de flesta företagen tillämpar en princip om fria returer, vanligt är även fri frakt.

Många kunder söker trygghet i sin e-handel med kända varumärken eller certifieringar, men det blir också alltmer vanligt att köpa från väldigt små tillverkare, till exempel enskilda konsthantverkare på sajten Etsy eller direkt från företag i Kina. Hur väljer man sin vara i ett närmast oändligt utbud på Internet? De flesta svarar att man vill göra sin egen research, till exempel med hjälp av Google, och gärna följa andras rekommendationer

Här vill vi lyfta fram andra kunders omdömen som en ny och mycket bra källa för att bedöma kvalitet. Idén kommer från Jeff Bezos, Amazons innovationsrike grundare. Att publicera kundernas omdömen tyckte företagsledarkollegorna verkade riskfyllt först, men Jeff stod på sig. Resultatet blev succé då en stor mängd nöjda kunder slår de flesta marknadsföringsbudskap.

Man kan dels jobba med statistik av typen betyg 1 – 5 där medelbetyget publiceras, dels med faktiska kundberättelser. Idag hittar vi kundomdömen på de flesta e-handelsplatser. Det är här vi hittar information att klänningen skrynklar när man suttit länge, att förpackningen var slarvig, kundtjänst oförskämd, eller – positivt – att smaken var fantastisk, leveransen blixtsnabb och bemötandet trevligt. Man kanske också hittar någon som har omväxlande fantastiska omdömen och usla. Då signalerar det att man har svårt att hålla en jämn kvalitet i sin produktion, men, man har ändå förmågan att leverera på topp. I en e-värld där man inte kan se, klämma och känna på varan kan man ändå snabbt få en uppfattning om produkten, genom att läsa vad andra, som faktiskt prövat, säger.

05. mars 2015 · Kommentarer inaktiverade för Matkasse på nätet · Categories: Okategoriserade

Sedan länge har dagligvaruhandeln försett oss med recept, veckomatsedlar och tips om mat via sina kundtidningar. Men nu har ett nytt fenomen, en vidareutveckling av mattipsen, dykt upp i form profilerade matkassar. Matkassarna lanserades som utpräglad e-handel, men konceptet togs snabbt upp även de etablerade kedjorna. Idag finns det en uppsjö av matkasseleverantörer att välja på. Bland dem finner man till exempel Middagsfrid (som anses uppfunnit konceptet), Linas matkasse, Coop online, ICA med många flera.

Förenklat kan man säga att man vanligtvis tecknar en prenumeration med leverans av matkasse en till två gånger i veckan. Företagen erbjuder flera olika profilkassar, till exempel “barn”, “familj”, “vegetariskt” eller “litet hushåll”. Matkassen bokas på nätet och levereras till dörren. De stora kedjorna erbjuder ofta ett alternativ där man, om man önskar, kan hämta sin kasse i närmaste butik.

Matkasse med färdiga recept och hemleverans är en ganska ny företeelse. Pionjär i Sverige -och kanske världen – var Middagsfrid som startades 2007 av Kicki Theander. Syftet var att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill ha bra mat på bordet varje kväll. Kicki insåg att många sliter med inköp, planering och matlagning och allt som oftast blir resultatet att man väljer helfabrikat trots att man varken tycker att det är särskilt bra eller god mat. Med allt redan förberett vill fler laga god mat själva, trodde Kicki. Och troligtvis hade hon rätt för en ny bransch var ett faktum och Kicki själv fick 2010 ett pris som årets entreprenör.

Middagsfrid fick snabbt många konkurrenter, inklusive de etablerade dagligvarukedjorna. Intresset bygger troligtvis mer på en framtidstro än på marknadens storlek idag. Än så länge är det endast cirka 20 % av konsumenterna som provat på att näthandla mat över huvud taget. Av kunderna var det 2013 endast 11 % som tyckte att färdig middagslösning var viktigt. Unga ser dock mycket mer positivt på att näthandla mat och tidsbristen i samhället lär inte bli bättre, så lösningen har förutsättningar att bli vinnare i längden. Siffrorna är framtagna av Svensk Distanshandel

16. november 2014 · Kommentarer inaktiverade för Nischad E-handel med kepsar – Hatstore.se · Categories: Okategoriserade

Hatstore är en webbutik som har funnits sedan 2011. De har sedan starten sålt kepsar och mössor online. De har istället för ett utbud av många kategorier satsat på en kategori, nämligen huvudbonader och istället satsat på ett gigantiskt utbud inom denna kategori. Idag har de över 1500 produkter inom katgorin huvudbonader vilket är det största sortimentet i Norden just nu.

Hatstore är ett svenskt bolag men sedan höstens start säljer de även till Finland och Norge under separata landsdomäner. Därmed har Hatstore ökat sin marknad med nästan 100% vad det gäller antalet potentiella kunder. Detta ger möjlighet till större omsättning vilket ökar möjligheten till större utbud och mer utveckling. Detta ger besökare och kunder en ännu bättre butik för kepsar.

Stora varumärken finns det gott om på Hatstore. De har de största varumärkena inom kepsar och snapbacks som Mitchell & Ness, New Era, Neff, Starter, Reebok med flera. Med stora varumärken med hög kvalitet får butiken ett betydligt större förtroende jämfört med om det hade varit mindre och okända märken som sålts. Med stora kända varumärken skapar man företroende även för en nystartad butik.

Hatstore använder endast e-handeln som kanal för försäljning idag och har inga fysiska butiker utan all handel av kepsar och mössor går via nätet. Nätet ger möjlighet till en betydligt större marknad jämfört med en fysiskt butik som i regel är begränsat till antalet personer som bor inom ett begränsat område där butiken är belägen. Med en e-handelsbutik blir det direkt möjligt att nå alla personer i Sverige. Den stora svårtigheten med e-handel jämfört med en fysisk butik är att få besökare att hitta till butiken. En nystartad e-handelsbutik utan marknadsföring har lika lätt att dra besökare som en fysiskt butik på den ryska tundran, men med rätt och effektiv marknadsföring finns det möjlighet att få fler besökare än i en fysiskt butik.

Företaget är idag beläget i Kalmar med både lager och kontor. Alla kepsar finns på eget lager vilket kräver mycket kapitalbindning och lageryta, men ger möjlighet till snabba och väldigt säkra leveranstider. Allt skickas med Posten som erbjuder dag till dag-leverans i nästa hela Sverige.